Notification

×

Indeks Berita


Pakar Adat Minang Malaysia, Prof. DR. Dato' Rusli Saludin Meninggal Dunia

Kamis, 04 April 2024 | April 04, 2024 WIB Last Updated 2024-04-04T16:09:30Z
Alm. Dato' Rosli Saludin (Foto: FB Rais Yatim)


padanginfo.com- PADANG- Inna lillahi wa Inna illaihi rajiun. Prof. Dr. Dato' Rosli Saludin, pakar Adat Minang di Malaysia meninggal dunia Kamis 4 April 2024  di satu rumah sakit di Negeri Sembilan Malaysia dalam usia 62 tahun. 

"Kabar itu begitu mengejutkan. Saya  terima pertama kali dari cendekiawan muda Malaysia asal Kelantan, Mohammad Thaaqhib, yang gandrung mempelajari  sejarah dan budaya Minang,.  "Salam. Dato Rosli Saludin (Raja Teromba - rujukan adat Minang/Negeri 9 di Malaysia) baru meninggal dunia. Pesan itu masuk  sekitar pukul 15.00 WIB," tulis wartawan senior  Hasril Chaniago yang berkawan dekat dengan almarhum di laman FBnya.

Menurut Hasril, dua pekan sebelum masuk puasa, Dato Rosli berkunjung ke tanah leluhurnya di Simalanggang Kabupaten 50 Kota. Bahkan dia berjanji akan pulkam lagi selepas Idul Fitri.

Mantan Deputy  Perdana Menteri Malaysia Rais Yatim juga menulis di laman FBnya tentang kepergian Dato Rosli.

Dato Rosli adalah seorang pakar Adat Perpatih, pengajar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan sekarang duduk sebagai Pakar Adat Jawatan Warisan Negara Malaysia. Beliau banyak menulia buku tentang adat tradisi Malaysia khususnya Negeri Sembilan. Juga pakar tentang Teromba (Tambo) Negeri Sembilan.

Prof. Madya Dato’ Paduka Dr. Mohd Rosli Saludin, MA adalah ahli sastra Melayu dan pakar adat Perpatih asal Negeri Sembilan, Malaysia, seorang senior research fellow (ahli penyelidik kanan) Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). 

Dato Rosli  berjasa dalam pelestarian seni tradisi teromba, puisi Melayu tradisional berbentuk bebas.
 Kepakarannya dalam bidang tersebut membuatnya dijuluki sebagai Raja Teromba. Di birokrasi pemerintahan, ia pernah menjabat sebagai Pakar Warisan Adat di Jabatan Warisan Negara, Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia (2020–2021).

Rosli lahir di Kampung Dioh, Kuala Pilah, Negeri Sembilan pada 25 September 1962. Ia merupakan anak ketiga dari tujuh bersaudara keluarga perantau Minang. Ibunya bersuku Srimelenggang, merujuk kepada negeri asalnya di Minangkabau, yaitu Nagari Simalanggang, Payakumbuh di Lima Puluh Kota. Adapun ayahnya datang dari Banuhampu, Agam. (*/in).

Tag Terpopuler

×
Berita Terbaru Update